top of page

Street food în România. Untold, Neversea, Electric Castle, Street Food Festival

Actualizată în: 9 nov. 2020

Ai un food truck? Află cum poți să ai activitate de street food în România.


Cum nu există legi care să permită activitatea de street food in Romania, pe spațiul public, mai rămân doar câteva opțiuni de activitate de care să ne bucurăm de acest concept delicios. Desigur, cum tot în Romania legea nu este pentru oricine, sau unora le surâde norocul, în ultimii ani unele food-truck-uri au reușit să obțină autorizație de funcționare pe spațiul public. Aceasta însa este o poveste diferită de la un județ la altul, iar în București de la un sector la altul.

Ne ramâne varianta de a avea activitate pe spațiul privat sau în cadrul diferitelor evenimente private sau publice, de street food din Romania sau festivale muzicale.



Valul evenimentelor de street food in Romania, târgurilor culinare și festivalurilor de muzică, a ajutat industria de street food să se dezvolte și să atingă frumoase cifre atât din punct de vedere al încasărilor, cât și al profitului. Un lucru pe care mulți nu îl stiu este ca un food truck platește comision din încasări organizatorului evenimentului în cadrul căruia are activitate. Nu o sa spun cine cât cere, dar trebuie să știți că în general aceste sume sunt cerute pentru a acoperi cheltuieli pe care organizatorul le are pentru acel eveniment și fără aceste taxe nu ar fi posibilă organizarea unui eveniment de calitate. Aceste taxe pot fi intre 10-35 % din încasări. DA, stiu, 35%!?!?! Dar în acel festival poți avea încasări de peste 100.000 lei, dacaă ai o imagine bună, ai un flux bun și un produs gustos.


Ai rămas cu gândul la faptul ca poți încasa de 100.000 lei intr-un singur festival și crezi:

„ Hmmm, păi îmi fac un food truck cu 10-15k euro și recuperez investiția într-un singur eveniment? „

- NU. Un food truck costa mult mai mult, este greu sa ajungi intr-un eveniment de acest gen si nu oricine este pregatit de astfel de incasari, ba mai mult, uneori poate nu vrei asta. Poate nu vrei să ai o bătaie mare de cap, să riști mai mulți bani, să ai peste 10 angajați, să muncesti 18 ore/zi, ș.a.

Cum? Nu este greu sa muncesși 18 ore/zi atunci când faci astfel de încasări? Așa este dar nu ai un singur eveniment pe an, ai in fiecare săptamână.

Oboseala se aduna și nu numai că începi să clachezi, dar este posibil să iei decizii pripite ce pot duce afacerea ta la nivelul la care nu mai esși dorit în festivaluri. O sa explic pe scurt. Pe lângă faptul că în momentul de față este destul de greu să ai intrare într-un eveniment, trebuie să ai o activitate impecabila dacă vrei să păstrezi relatța cu acel organizator de evenimente. Organizatorii cresc și produc odata cu noi și vice-versa. Mulți dintre aceștia au colaborări de lungă durata care s-au creat în ani de activitate în care s-au dezvoltat relații și parteneriate puternice, care duc la formarea unor evenimente frumoase.


Daca vrei să iei legătura cu un organizator pentru a avea activitate într-un festival, asigură-te înainte că ai un food truck bine utilat, branduit, produs original si gustos, vibe pozitiv și tot ce are legătură cu imaginea unui food truck inedit.

Vinzi gogoși din rulota în care te duceai în vacanță, dar pe care ai tranformat-o în bucătărie? Acela nu este un food-truck care va fi acceptat în aceste festivaluri. Te cred, te cred ca faci cele mai bune gogoși, însa fără o imagine bună nu cred că ai șanse să activezi într-un eveniment care se respectă și este atent la imaginea lui.

După cum spuneam, este greu sa iei legătura cu organizatorii marilor evenimente din țară, dar să mai fi și acceptat, DAR nu este imposibil. Dacă faci lucrurile ca la carte si dezvolti un business demn de cererea pietei din ziua de azi, ai sanse ca ei sa te contacteze si sa iti propuna o colaborare. Focuseaza-te pe imagine, produs, calitate, marketing si business-ul tau va creste, iar oportunitatile vor aparea.


Ai un food truck demn de un eveniment cum este Untold, Neversea, EC, etc. ? Bun, atunci hai să facem bani! Semnezi contractul pe care îl citești cu atenție, te asiguri că poți oferi serviciile pe care tu le promiți și te pregătești de „război”. Doar nu crezi ca te duci la Untold să te distrezi! Vei munci zi si noapte și vei risca mulți bani. Probabil vei cheltui 10k euro într-o săptămână pe drumuri, cazări, materie prima, etc. Va trebui să îi recuperezi și să faci și profit, că doar asta este intenția, nu? Cel mai probabil vei avea nevoie de mașină frigorifică să te poți organiza cu mise-en-place pentru cele 4 zile de festival. Trebuie să fi organizat impecabil daca vrei să ieși pe plus. Poți ieși pe minus și la un astfel de eveniment daca nu ești organizat, dar și din alte motive ce nu țin neapărat de tine, cum ar fii vremea. Ce trebuie să știi este că dacă ai ajuns în festival, nu pică banii din cer.


Activitatea ta în cadrul evenimentului trebuie să fie una verticală, de la organizarea truck-ului, managementul afacerii, calitatea produselor servite, marketingul, toate acestea trebuie să fie bine puse la punct. Respectă termenii și conditiile participării tale în acel eveniment. Organizatorii nu au timp să te tragă pe tine de mânecă că ai mizerie lângă truck, că ai aruncat ulei ars în spatele rulotei, ca angajații tăi au un comportament inadecvat s.a. . A doua oară nu mai calci in acel eveniment dacă activitatea ta nu este decentă, adecvată sau mai ales dacă încerci să furi organizatorul, nefiscalizând vânzările și încercând să bagi bani în buzunar pe care sa nu îi declari pentru a plăti un comision mai mic. Au încercat unii și s-au lecuit.


In 2016-2017 nu erau atât de multe evenimente și organizatori, azi însa, poți să ai calendarul plin din Mai până în Septembrie și poți în această perioadă să produci destul cât să îți permiți să nu muncești toată iarna. Un food truck obișnuit poate avea o cifra de afaceri de peste 150.000 euro. Ține doar de tine să te organizezi eficient ca profitul să fie un procent cât mai mare din acea sumă. Nu uita! Cifra de afaceri nu înseamnă că atâția bani o să ai în buzunar la sfarșitul anului. Dacă rămâi cu 20%, ești norocos!


Ai intrari în toate evenimentele? Ai încasari mari și business-ul merge ca pe roate? Felicitări, însa nu lasă garda jos, nu uita să îți dai refresh în fiecare sezon, să vii cu lucruri noi și să fii în pas cu cererea pieței. La urma urmei este un business în domeniul Horeca, o „distracție” fără sfârșit în care daca nu ești atent poți pierde totul într-o secundă.

Whynot.us au un calendar cu evenimente bune in toată țara, la fel si cei de la Gourmet Entertainment si multi alți organizatori noi pe piata ce promit evenimente faine.

Sezonul din 2020 înca nu a inceput și nici nu stim când va începe. Pandemia o sa aibă puternice efecte negative asupra evenimentelor de acest timp și implicit asupra celor ce activează în domeniul Street Food in Romania.

Daca esti nou in street food si ai nevoie de consultanta, nu ezita sa imi scrii.


Gândește-ți tactica potrivită de marketing, activitatea pe care vrei să o ai anul acesta și fii puternic. Din păcate o să fie un sezon greu, dar îți doresc cât mai multe SOLD OUT-uri! Cheers!

713 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Tu stii cu cine colaborezi?

Multe firme rămân cu datorii uriașe la distribuitori/producători și uneori nici măcar nu au de gând să le achite.

bottom of page